skip to Main Content

Orgelconcerten in Coronatijd, dat is de uitdaging die Orgelcomité Genemuiden heeft opgepakt. Velen weten inmiddels de weg naar livestreamconcerten te vinden, zowel musici als ook de luisteraars.

J.S. Bach,
Fantaisie in G groot BWV 572
Nun komm der Heiden Heiland in g klein BWV 659
Wachet auf ruft uns die Stimme in Es groot BWV 645

D. Buxtehude,
Preludium and fuga in D groot BuxWV 139
Ein feste Burg ist unser Gott in C groot BuxWV 184

J.S. Bach,
Partite sopra ‘O Gott du frommer Gott’ in c klein BWV 767
Fuga in g klein BWV 578

Bonustrack

C.Ph.E. Bach,
Sonata in D groot Wq 70/5 (Adagio e mesto –Allegro)

De concertactiviteiten zijn een particulier initiatief. Als u dit wilt ondersteunen met een donatie in plaats van de collecte dan wordt dat gewaardeerd. Het rekening nummer van het comité is

NL24 RBRB 0709 9660 75 t.n.v. Roetman J

Ton Koopman

Amsterdam, Stuttgard, Venetie, Leipzig, Keulen, Milaan, zomaar een greep uit de plaatsen waar organist, clavecimbalist, dirigent en onderzoeker Ton Koopman (1944) gevraagd wordt om zijn muzikale inbreng. Zou hij in zijn druk bezette agenda ook tijd in kunnen en willen ruimen voor het Zwier van Dijk orgel?, zo vraagt Orgelcomité Genemuiden zich af als in het najaar van 2019 de groslijst van organisten voor 2020 wordt opgesteld. Op de vraag aan Koopman volgt al snel een positief weder bericht. Het blijkt heel wel mogelijk, en zo werd 26 mei in beider agenda’s vastgelegd. En dan volgen in maart 2020 de Corona-beperkingen. Alle orgelplannen worden tijdelijk geparkeerd, maar livestream mogelijkheden brengen het programma weer op gang. En opnieuw verklaart ook Koopman zich bereid voor deze manier van ‘orgelconcert op afstand’. Het conceert is te volgen via de youtube stream Zwiervandijkorgel.

Dankzij deze gezamenlijke zoektocht en inspanning kunt u zo D.V. 26 mei genieten van J.S. Bach, C.Ph.E. Bach en Buxtehude-spel op ongekend hoog niveau. Het zal een feest zijn om het kenmerkende snelle en toch goed gearticuleerde orgelspel van Koopman op het vorig jaar gerestaureerde orgel te horen klinken. ‘Hij brengt oude muziek tot leven in een unieke en herkenbare Koopman-stijl’, schreef een Amerikaanse recensent. Koopman blijft trouw aan de ideeën van de componist: Bach moet klinken als Bach, Buxtehude als Buxtehude. Mocht u dus denken: ‘Oh Bach, dat ken ik wel.’ Ga dan de uitdaging aan en neem 26 mei vanaf 20.00 uur kennis van Bach zoals dat nog nooit van een Genemuider orgel geklonken heeft.

 

Ton Koopman heeft een uitgebreid repertoire; als klavecinist en organist voert hij muziek uit van Renaissance tot en met het Classicisme. Hij speelde in ‘s werelds meest prestigieuze concertzalen en, als organist, heeft Ton Koopman op de belangrijkste historische instrumenten van Europa gespeeld.
Hij is een veelgevraagde gastdirigent en heeft samengewerkt met wereldberoemde orkesten, zoals de Berliner Philharmoniker, New York Philharmonic, Müncher Philharmoniker, Chicago Symphony, San Francisco Symphony, Koninklijk Concertgebouw Orkest en vele andere orkesten.

Van 1994 tot 2004 heeft Ton Koopman met het ABO&C gewerkt aan zijn ‘mammoetproject’: het uitvoeren en opnemen van alle overgeleverde cantates van J.S. Bach. Voor dit bijzondere Bachproject werden hem verschillende prijzen toegekend, onder andere de Deutsche Schallplattenpreis ‘Echo Klassik’, de BBC Award 2008 en de Prix Hector Berlioz. In 2004 werd aan Ton Koopman, als eerste, de VSCD Klassieke Muziekprijs toegekend.